WSSiP w Łodzi

Wystawa twórczości Joanny Apanowicz

Wystawy prac dr Joanny Apanowicz, foto: Alek, Grzegorz Nowak

Już 6 kwietnia, o godz. 13.00 w raciborskim Zamku Piastowskim zostanie otwarta wystawa twórczości Joanny Apanowicz, laureatki Nagrody Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu dr hab. inż. Ewy Stachury w 9 Triennale Grafiki Polskiej, jednej z największych w Polsce przedsięwzięć o charakterze konkursowym w dziedzinie grafiki, organizowanym przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach, jako jedno z głównych wydarzeń towarzyszących Międzynarodowemu Triennale Grafiki w Krakowie.

Joanna Apanowicz jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Na Wydziale Artystycznym macierzystej uczelni zrealizowała również i obroniła doktorat. W pracy zawodowej zajmuje się projektowaniem graficznym, współpracowała z Wydziałem Grafiki i Malarstwa łódzkiej ASP. Obecnie jest wykładowcą Wydziału Wzornictwa Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi. Joanna Apanowicz w swojej działalności artystycznej, od kilku lat, zajmuje się również ceramiką i książką artystyczną. Publikuje i uczestniczy w konferencjach. Bierze czynny udział w życiu artystycznym, prezentując swoje prace na wystawach, konkursach w kraju i za granicą. W 2015 roku Joanna Apanowicz wzięła między innymi udział w 9 Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, uzyskując w nim nagrodę w postaci wystawy indywidualnej, ufundowaną przez Rektor PWSZ w Raciborzu.

Twórczość Joanny Apanowicz to niezwykły konglomerat kilku nieoczywistych dyscyplin artystycznych: ceramiki, grafiki, książki artystycznej, tkaniny. Jak twierdzi sama autorka, ceramika pozwala jej na przeniesienie swoich poszukiwań dotyczących kontrastów, faktur i rytmów z dwuwymiarowej grafiki do trzech wymiarów, a książka artystyczna wzbogaca te poszukiwania o wymiar czwarty, a więc czas. Artystka, stwarzając własne metody, skomplikowane procedury, wykracza daleko poza klasyczną, standardową technologię związaną z grafiką i ceramiką. Używa przy tym szlachetnych, niezwykle kruchych materiałów, w minimalistycznej formie swych dzieł, oszczędnie używając koloru. Te wszystkie elementy powodują, że twórczość Apanowicz tchnie świeżością, sprawia wrażenie ulotności i lekkości. To prace obok których przechodzi się na paluszkach, nie tylko ze względu na ich kruchość, z lęku przed ich uszkodzeniem. Niczym delikatne skorupki jajek, formy ceramiczne nasuwają skojarzenie z powstaniem, odrodzeniem, otwarciem. Ceramiczny papier oplata i zachowuje formy, które pozostają dla nas tajemnicą, a papier japoński odkrywa przeżyte treści, emocje, niczym palimpsesty, umożliwiając odkrywanie ich wciąż na nowo.

Wystawę Joanny Apanowicz będzie można zwiedzać do końca kwietnia.

Kurator wystawy Magdalena Gogół